Kronika lyžařského oddílu se píše již od roku 1946, kdy základnou pardubických lyžařů byly horské chaty Stráž, Kamenka a 7 Sullivanů. Později byl na svahu ,,Orlák“ nad Stráží vybudován lyžařský vlek.
Horská chata Stráž objektivem Jána Hyska, pozdějšího předsedy LO TJ Tesla Pardubice. Správcem chaty Stráž byl pan Stránský, který svážel pardubákům jejich zavazadla a na chatu se chodilo pěšky 3 km.
Horská chata Stráž
Nástup lyžařů
V poválečném období je třeba zmínit předsedy LO TJ Tesla Pardubice pana Spanlanga a pana Cupala. V té době bylo více klasických než sjezdových lyžařů. Vleky se začaly budovat až později a bylo potřeba se na lyžích dostat i do kopce. Samozřejmě se stavbou vleků, kdy ještě nebyly rolby, se musely sjezdové svahy šlapat v tzv. ,,rojnicích“.
V 60-tých letech se o rozvoj sjezdového lyžování výrazně zasloužil Ing. Karel Cihelka, který publikoval své články o lyžování v časopisech a napsal i knihu. Jeho vzorem byla hlavně rakouská škola lyžování, kterou učil i své svěřence včetně své dcery Zdeny Cihelkové. Ta se v roce 1968 jako mladší žákyně stala přebornicí republiky ve slalomu a kombinaci a zvítězí nejen v mistrovském závodě roku 1973 v obřím slalomu, ale i ve světové Universiádě ve slalomu – speciál. Lyžařský oddíl měl spoustu vynikajících lyžařů. Za zmínku stojí i výkon Pavla Bosáka, který ve sjezdu na Černé Hoře porazil národní mužstvo, a to jel na slalomkách.
Pavel Bosák
Zasněžená chata "7 Sullivanů"
Za tréninkem se s "klackama" na zádech šlapalo 2 hodiny přes Dlouhý Důl do Modrého Dolu
Trénink je nezbytný pro zlešování stylu zvaný "haďák"
Závodní team. Na obrázku první stojící vlevo Karel Malý, druhý zleva v zadní řadě Miloš Danihelka a třetí vedle něho Tonda Kubeš působili i v novodobém lyžáku v Prkeňáku.
Karel Malý v závodní trati. Později vedl oddíl závodníků
Pan Karel Cihelka chválí svěřenkyně za krásnou jízdu
Zuzana Nováková, nyní Ďurovcová v tréninkovém slalomu. Zuzka je dlouholetou trenérkou lyžáku v "Prkeňáku"
Olda Berák se svými svěřenci ve Špindlerově Mlýně
Postupem času byl lyžařský oddíl vyhoštěn, jak z chaty Kamenka, tak i ze Stráže. Když nemohl jezdit ani na Sullivany, musel se poohlédnout po něčem jiném. V Pardubicích se přece jenom špatně lyžuje. Nějakou dobu se jezdilo do Pece pod Sněžkou nebo třeba do Deštné. ,,Všude jsme se ptali, jestli je někde volná chata k prodeji“ říká Olda Berák. Jednou vyrazili do Prkenného Dolu, zeptali se tamějšího vlekaře a ten ukázal prstem na dům za mostem. ,,Paní Vilímová se chce stěhovat a dům prodat,“ říká.
Po domluvě s panem Karlem Škodou (ekonomem v Tesle) se blýsklo na lepší časy a Tesla lyžařům odsouhlasila koupi chalupy.
10. května 1974 byla chata v Prkenném Dole naše.
I přesto, že měla chalupa své kouzlo, pro potřeby lyžařů ji bylo nutné zrekonstruovat.
"Začalo se od střechy, a to hned v roce 1975. Základy sociálního zařízení byly pro nás zkouškou, zda umíme betonovat (ujely o 0,76 cm). Vyrostly nové příčky, natáhla se nová elektrická přípojka, vyzdili jsme nový komín (rovně) a zahájil se výkop septiku. O rok později proběhla výstavba obvodového zdiva, výměna oken, za pomoci odborníků zhotovena vodovodní instalace a kanalizace a další práce bylo až nad hlavu," vypráví Honza Hysko (předseda oddílu v letech 1970-1975, jenž měl obrovskou zásluhu při rekonstrukci chalupy).
Prosincová kolaudace v roce 1977 lyžařům dala požehnání pro úspěšnou zimní sezónu.
V den, kdy se chalupa kupovala, ještě nebylo jasné, že už v roce 1983 bude jídelna a kuchyň malá a že bude potřeba chalupu zvětšit.
Ján Hysko pokládá základní kámen přístavby k původní chalupě (26. května 1984).
Ostatní členové lyžáku měli na rekonstrukci a přístavbě také obrovskou zásluhu. Od roku 1975 byl předsedou LO TJ Tesla Pardubice Pavel Bažant (na obrázku silák v čele).
Jirka Miška plní šaluňk betonem.
Přístavba k původní chalupě.
Petr "Pedro" Bažant nestačil míchat, jak šla práce partě od ruky. Pedro vedl dlouhá léta oddíl "Přípravky"
Bylo potřeba i ženské ruky. Oprava záclon a povlečení baví Majku Kafkovou (vepředu) i Blanku Berákovou.
Ženy pomáhaly i na stavbě. Od předního článku řetězu to jsou Alena Vítková, Jana Bažantová, Irena Danihelková, Majka Kafková, Jana Růžičková, Iva Bažantová a Anička Malá.
Lžíce Oldy Beráka dohlazuje detaily.
Pavel Pazdera byl dlouholetým vedoucím "Béčka"
Pavel Bažant přidává materiál na podlahu Vlastíkovi Vrbickému.
Pavel Bažant (s čepicí) s Honzou Hyskem dodržují pitný režim.
Přehledná ukázka odpracovaných hodin za rok 1984.
Bourání starého a výstavba dílny s kotelnou. (rok 1985)
Zasloužený odpočinek po chlapsku v místě budoucí dílny.
Montáž krovů. Zatím je hotovo nad kotelnou a pravou částí skládku.
… A vraťme se o dva roky zpět do roku 1983.
Pro kvalitní výcvik dětí v oddíle bylo potřeba mít vlastní vlek. 25. listopadu 1983 byl dnem dlouho očekávaným, kdy se spoluprací Tesláků a montérů ze Slovšport Žilina podařilo za tři dny vlek postavit.
Aby děti nemusely šlapat kilometr na náš vlek, musely se naučit jezdit na kotvě.
Měření časů zajišťuje rozhodčí I. třídy Petr Svatoň a kuchařky si při zápisu odbývají druhou směnu.
Když na Silvestra v roce 1984 v prostoru budované jídelny Honza Hysko prohlásil: ,,Tady v roce 1985 oslavíme Silvestra,“ nikdo tomu nevěřil. Jak to dopadlo, ukazuje obrázek.
Ukázková jízda "na sucho" v podání Pedra.
Závod mladých nadějí pořádali tesláci už i na Stráži.
Z výsledkové listiny je patrné, že závody jezdili závodníci z různých oddílů.
Michal Starý v tréninkovém slalomu na tesláckém svahu.
Mladí lyžaři v 80-tých letech
Karel "Karlos" Malý (jediný bez kulicha) s nadějnými závodníky.
Aby lyže dobře jely, je potřeba zvolit správný vosk.
Karneval na lyžích je součástí zimy dodnes.
Na letních soustředěních nesmí chybět příprava na lyže. Na snímku Renata Zelinková vypouští jednoho bruslaře po druhém.
Pavel Bažant a Pavel Pazdera v čele výletu na Rýchorskou boudu.
Děti se seznamují s překážkovou tratí, jednou z disciplín letního soustředění v Prkenném Dole.
I v Pardubicích se trénuje. Přespolní běh lyžařů Vinicí má v našem oddíle již dlouholetou tradici. Start běžců v roce 1967.
Petr "Ojoj" Svatoň předává diplomy běžkyním v jednom z mnoha dalších ročníků běhu.
To všechno se ve zkratce událo v LO TJ TESLA PARDUBICE od II. světové války do roku 1990.
V roce 2015 nás náhle opustili oba bratři Petr a Pavel Bažantovi. Od té doby je ve funkci předsedy oddílu LO TJ Tesla Pardubice Petr Ledvina, který brázdil svahy v Prkenném Dole již v dětství.
Péťa Ledvina si jede pro 2. místo ve slalomu (okresní přebor 1985)
…o 30 let později. Petr rozdává zaslouženou odměnu svému teamu.
Autor článku: Petr Zakopal --2018-